Tänk på detta när du reviderar företag av allmänt intresse
De revisionsföretag som, för första gången, överväger att åta sig ett uppdrag att revidera ett företag av allmänt intresse bör göra ett noggrant förarbete och en konsekvensanalys. Nedan redogörs för några centrala förutsättningar för och krav som följer av att ha revisionsuppdrag i företag av allmänt intresse
Kvalitetskontroller utförs av Revisorsinspektionen istället för av FAR
Samtliga revisionsföretag som reviderar företag av allmänt intresse ska betala en särskild årsavgift till Revisorsinspektionen. För närvarande är avgiften 20 000 kr för revisionsuppdrag i företag vars överlåtbara värdepapper är upptagna till handel på en reglerad marknad och vars börsvärde överstiger 1 miljard euro, och 10 000 kr för uppdrag i övriga företag.
Revisorsinspektionens kvalitetskontroll är mer tidskrävande och djupgående än FAR:s kvalitetskontroll och sker vart tredje eller vart sjätte år beroende på storleken på företagen som revisionsföretaget reviderar. Kvalitetskontrollen bygger på en gemensam metodik inom EU benämnd CAIM (Common Audit Inspection Methodology) och utförs av ett team bestående av Revisorsinspektionens medarbetare tillsammans med av myndigheten anlitade experter. Teamet besöker revisionsföretaget och utvärderar revisionsföretagets interna kvalitetskontrollsystem samt ett urval av revisionsuppdrag som avser företag av allmänt intresse. Kvalitetskontrollen avslutas med en rapport som innehåller de iakttagelser om eventuella kvalitetsbrister som Revisorsinspektionen har noterat. Rapporten publiceras på myndighetens webbplats. Om Revisorsinspektionen har identifierat brister som har tagits med i rapporten, föreläggs revisionsföretaget att inom en viss tid informera inspektionen om vilka åtgärder företaget har vidtagit eller kommer att vidta för att åtgärda bristerna. Revisionsföretaget föreläggs också att komma in med en analys av grundorsakerna till bristerna (”root cause analysis”).
Revisionsföretagets metodik, manualer, riktlinjer och rutiner behöver gås igenom och uppdateras
För närvarande finns det ca 700 företag av allmänt intresse. Dessa omfattar såväl stora börsföretag som mindre banker och försäkringsföretag. Det finns specifika krav som ska uppfyllas när det gäller revision av företag av allmänt intresse och kraven gäller oavsett storlek på företaget.
Tillkommande reglering när det gäller revision av företag av allmänt intresse finns bland annat i:
· Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 537/2014 Särskilda krav avseende lagstadgad revision av företag av allmänt intresse (EU:s revisorsförordning)
· Revisorslagen (2001:883)
· FAR:s rekommendationer och uttalanden: RevR 701 Kompletterande vägledning för revisionsberättelsens utformning och andra rapporteringskrav för företag av allmänt intresse
Revisionsverktyg behöver vara särskilt anpassade
De standardrevisionsverktyg som finns på marknaden är generellt sett inte utvecklade för revisioner av företag av allmänt intresse. Dels saknas funktioner för att möta de tillkommande krav som anges ovan, dels så är det vissa internationella standarder för revision (ISA) som kan bli mer aktuella att lägga fokus på. Vid revision av en liten sparbank så behöver revisorn förmodligen använda ISA 402 Revisorns överväganden vid revision av företag som anlitar en servicebyrå och ISA 610 Använda arbete som har utförts av internrevisionen.
Det kan krävas särskild kompetens
Det är viktigt att revisionsteamet har kunskap om de regelverk som gäller för revision av företag av allmänt intresse. Det är också viktigt att fundera på om revisionsföretaget har tillgång till de specialister som krävs för revisionen, som t.ex. experter inom International Financial Reporting Standards (IFRS), personer som kan utföra den uppdragsanknutna kvalitetskontrollen, aktuarier, värderingsspecialister och licensierade revisorer för finansiella företag.
En transparensredovisning ska upprättas och offentliggöras
Enligt EU:s revisorsförordning artikel 13 ska de revisionsföretag som har uppdrag i företag av allmänt intresse offentliggöra en rapport om öppenhet och insyn (transparensredovisning) inom fyra månader efter utgången av varje räkenskapsår. Rapporten ska publiceras på revisionsföretagets webbplats. I artikel 13 anges även vilka uppgifter som rapporten ska innehålla.
Det finns begränsningar av hur mycket icke-revisionstjänster som får tillhandahållas och vissa tjänster är förbjudna
I artikel 4.2 i EU:s revisorsförordning anges att det i vissa fall finns en begränsning av hur mycket arvodet för icke-revisionstjänster till revisionsklienten får uppgå till (fee cap) när revisionsföretaget reviderar ett företag av allmänt intresse. I artikel 5 anges därtill att vissa icke-revisionstjänster är förbjudna att tillhandahålla revisionsklienten. Bestämmelser finns även i FAR:s uttalande i etikfrågor EtikU 14 EU:s förordning om revision av företag av allmänt intresse – arvodesbegränsningar och förbjudna tjänster.
Ett uppdrag får inte innehas för länge (rotationskrav)
I artikel 17 i EU:s revisorsförordning finns bestämmelser om revisionsuppdragets varaktighet. Information finns även i FAR:s uttalande om etikfrågor EtikU 13 Revisorsrotation.
En kompletterande rapport till revisionsutskottet måste tas fram
Artikel 11 i EU:s revisorsförordning samt FAR:s uttalande om etikfrågor EtikU 9 Revisorns kommunikation med styrelse och revisionsutskott i företag av allmänt intresse i frågor om revisorns opartiskhet och självständighet innehåller information om kompletterande rapport till revisionsutskottet. Den kompletterande rapporten, vars innehåll beskrivs i artikel 11, ska dateras och undertecknas och granskas av den uppdragsanknutna kvalitetskontrollanten.
Revisorsinspektionens rapporter från inspektioner publiceras
Revisorsinspektionens publicerade rapporter finns på webbplatsen: www.revisorsinspektionen.se/publikationer/rapporter-fran-kvalitetskontroller/